Friday, July 4, 2014

Sampel darah dari 20 ladang babi negatif JE

Share it Please
Putrajaya: Semua 181 sampel darah dari 20 ladang babi yang diambil dalam lingkungan satu kilometer dari Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Selamat, Pulau Pinang didapati negatif virus Japanese Encephalitis (JE).

Ketua Jabatan Perkhidmatan Veterinar Datuk Dr Azmie Zakaria berkata, bagaimanapun, pengusaha ladang dinasihatkan untuk mengetatkan kawalan biosekuriti ladang dan mempertingkatkan kebersihan persekitaran serta mempastikan saliran perparitan berada dalam keadaan baik bagi mengelakkan pembiakan nyamuk.

"Kita sedang meneruskan siasatan penyakit dan turut mengumpul sampel darah daripada ternakan lain.

"Aktiviti pengawasan juga diperluaskan supaya merangkumi ladang babi lain di seluruh Pulau Pinang dan negeri di semenanjung," katanya dalam kenyataan, hari ini.


Baru-baru ini, seorang murid tahun enam SK Kampung Selamat dirawat di hospital swasta di Georgetown disyaki dijangkiti wabak JE.

sumber : myMetro

No comments:

Post a Comment

Followers

Like Us

About us

Blog Huru-Hara Bah yang hanya menyampaikan berita yang sudah disampaikan.Harap maklum.sekadar perkongsian buat semua pembaca.Disampaikan harap memahami apa tujuan blog ini.Tiada paksaan untuk terus kan membaca, tapi membacalah sampai habis.. TQ -owner~